Maj pod znakiem Fairtrade

Wizyta producentów Fairtrade z Ekwadoru, druga edycja World Fairtrade Challenge i wprowadzenie do czasowej oferty bananów Fairtrade przez sieć Lidl – maj tego roku może okazać się przełomowy dla rozwoju rynku Fairtrade w Polsce.

Większa świadomość, wyższa sprzedaż

Jak wynika z danych Fairtrade Polska za 2016 r., wartość dynamiki sprzedaży produktów Fairtrade w naszym kraju wzrosła o prawie 28 proc. r/r – z 26,5 mln do prawie 34 mln zł. Ponadto z badań przeprowadzonych w 2015 roku wynika, że liczba osób deklarujących regularne kupowanie produktów Fairtrade zwiększyła się w Polsce ponaddwukrotnie: z 12% w 2013 po 25% w 2015. Dane plasują Polskę w kategorii rynku obiecującego, tuż obok USA, Hiszpanii czy Indii. I choć na najnowsze zestawienie wskaźników przyjdzie jeszcze poczekać, wiele wskazuje na to, że wzrost zostanie utrzymany.

– Pozytywnym trendem polskiego rynku obserwowanym już od kilku lat jest wzrost aktywnych nabywców, czyli osób świadomych i przekonanych. W latach 2013-15 grupa ta zwiększyła się o 24 procent – mówi Tomasz Makowski, Key Account Manager w Fairtrade Polska.

77 proc. badanych uważa, że umieszczenie znaku Fairtrade na opakowaniu produktu ma pozytywny lub bardzo pozytywny wpływ na postrzeganie marki, a 67 proc. klientów poleciłoby produkty Fairtrade znajomym. Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów i rozwojem klasy średniej w Polsce popyt na te produkty będzie dalej wzrastał.
Inne obserwacje z 2015 roku wykazały znajomość pojęcia „Fairtrade” wśród polskich konsumentów na poziomie 34 proc. („bardzo znany” i „trochę znany”), co plasuje ich na poziomie wyższym niż respondentów w krajach, gdzie instytucje Fairtrade są dłużej obecne: np. Francja (31 proc.) czy USA (27).

Produkty w wartościami

Standardy Fairtrade są doceniane przez Polaków. Fairtrade jest coraz bardziej postrzegany przez pryzmat korzyści dla producentów w krajach globalnego Południa w obszarach praw człowieka, bezpiecznych warunków pracy, uczciwej zapłaty, troski o środowisko naturalne
i inwestowania w zrównoważony rozwój lokalnych społeczności. Zjawisku temu towarzyszy silny wzrost kojarzenia znaku Fairtrade z pozytywnymi doświadczeniami konsumenckimi, takimi jak pewność co do etycznego pochodzenia produktów, ich wysoka jakość i refleksja nad osobistymi wartościami. Badania polskich konsumentów pokazują, że ci z nich, którzy znają znak Fairtrade, czują swego rodzaju dumę
z nabywania produktów nim oznaczonych .

Fairtrade w Polsce

Oferta produktów Fairtrade w Polsce systematycznie powiększa się. Dostępnych jest obecnie ok. 300 rodzajów produktów z tym znakiem. Najczęściej można natrafić na kawę Fairtrade (Stop Cafe na stacjach Orlen, sklepy i kawiarnie Tchibo), kremy czekoladowe (Rossmann, Auchan) czy lody Ben & Jerry’s. Produkty Fairtrade dostępne są w coraz większej liczbie punktów sprzedaży na terenie kraju: w sieciach hiper- i supermarketów, w delikatesach i sklepach z tzw. zdrową żywnością, np.: Organic Farma Zdrowia czy Żółty Cesarz.
W Polsce zarejestrowanych jest obecnie kilkanaście certyfikowanych firm uprawnionych do wytwarzania produktów w ramach systemu Fairtrade. Kilka z nich posiada licencję uprawniającą do opatrywania swoich wyrobów znakiem certyfikacyjnym Fairtrade. W większości są to podmioty z branży spożywczej (kawa, herbata, czekolada, lody). Szczególną, mniej zagospodarowaną w Polsce niszą jest rynek takich produktów Fairtrade jak kwiaty cięte, miód, wyroby ze złota, bawełna (odzież, ręczniki, pościel, obrusy – w tym dla segmentu HORECA) czy banany, które przy okazji Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu w dniach 11-14 maja będą dostępne we wszystkich sklepach sieci Lidl.

Sprowadzenie bananów z certyfikatem Fairtrade do sieci Lidl w naszym kraju to nie tylko wymierne korzyści dla rolników, ale również doskonały sposób na promocję idei Sprawiedliwego Handlu wśród konsumentów. Warto dodać, że banany Fairtrade nie są dostępne w żadnej innej sieci handlowej w Polsce.

Tomasz Makowski, Key Account Manager Fairtrade Polska

Decyzja o sprzedaży bananów we wspomnianej sieci handlowej zbiega się z dwoma istotnymi wydarzeniami: wizytą producentów bananów z Ekwadoru i druga edycją akcji World Fairtrade Challenge.

Producenci bananów Fairtrade w w Polsce

W dniach 10 – 20 maja Polskę odwiedzą przedstawicielki związku drobnych producentów bananów Fairtrade ASOGUABO w Ekwadorze. Oprócz szeregu rozmów biznesowych nasi goście będą również spotykać się z publicznością, opowiadając o kulisach produkcji bananów i wpływie Fairtrade na poprawę warunków życia rolników z krajów rozwijających się.
Więcej informacji: fairtrade.org.pl/asoguabo

World Fairtrade Challenge 2017

– Idea jest bardzo prosta. Wystarczy kupić produkt Fairtrade w sklepie, kawiarni czy przez internet, zrobić sobie z nim zdjęcie, opatrzyć odpowiednimi hashtagami #jestemfair i #fairtradechallenge oraz wzmianką @fairtradepolska, a następnie opublikować na jednym z portali społecznościowych (Facebooku, Twitterze, Instagramie) – mówi Zbigniew Szalbot z Fairtrade Polska – Mamy nadzieję, że oferta sieci Lidl istotnie zwiększy zasięg akcji.
Tegorocznej polskiej edycji World Fairtrade Challenge towarzyszy konkurs. Zdjęcia publikowane w serwisie Facebook, które mają wziąć udział w konkursie, należy zamieścić w komentarzu do posta konkursowego na stronie Sprawiedliwy Handel – Fairtrade Polska. Zdjęcia publikowane na Twitterze i Instagramie wystarczy opublikować na swoich tablicach i ustawić jako publiczne. Spośród wszystkich zdjęć jury wybierze 5 najciekawszych. Ich autorzy otrzymają zestaw produktów Fairtrade. Konkurs będzie trwał od 8 do 31 maja 2017 roku. Więcej informacji dostępnych jest na stronie wydarzenia World Fairtrade Challenge 2017.

***
Sprawiedliwy Handel zapewnia stabilne ceny, premie wspierające zrównoważony rozwój lokalnych społeczności, zakazuje pracy przymusowej, pracy dzieci oraz wszelkich form dyskryminacji. System Fairtrade obejmuje 1,6 miliona drobnych rolników i pracowników w krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii, produkujących kawę, herbatę, cukier trzcinowy, kakao, owoce tropikalne, kwiaty, bawełnę i in. produkty, dostępne w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach świata. Na świecie jest ponad 30 tys. różnych certyfikowanych produktów Fairtrade.
Wyłącznym przedstawicielem Fairtrade International w Polsce jest Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska. Początki organizacji sięgają 2009 roku, kiedy to zawiązała się nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu, utworzona m.in. przez Polską Akcję Humanitarną i Polską Zieloną Sieć. Obecnie Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Fairtrade Polska współpracuje z niezależną jednostką certyfikacyjną FLO-CERT GmbH z Bonn, wspierając polskie firmy w zakresie certyfikacji Fairtrade ich produktów. Pomaga polskim firmom w kwestiach dotyczących użycia znaku Fairtrade na certyfikowanych produktach. Zajmuje się promocją produktów z certyfikatem Fairtrade. Fairtrade Polska prowadzi również działania rzecznicze, np. ws. Zrównoważonych Zamówień Publicznych, wspiera kampanię Make Fruit Fair (Kupuj Odpowiedzialnie Owoce) oraz zajmuje się podnoszeniem świadomości konsumentów i edukacją globalną m.in. przez kampanię Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu. Uczestniczy też w europejskim projekcie „Social & Solidarity Economy as Development Approach for Sustainability (SSEDAS) in EYD 2015 and beyond”.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone