Standardy Fairtrade

Standardy Fairtrade dzielimy na ogólne i specyficzne dla poszczególnych produktów. Ich spełnienie jest wymagane od producentów oraz bezpośrednich nabywców ich produktów. Jako producenci określani są wyłącznie rolnicy z krajów rozwijających się, w założeniu główni beneficjenci Fairtrade. Przedsiębiorcy kupujący ich płody rolne zobowiązani są płacić im określoną standardami cenę i zawierać umowy na określonych warunkach.

man-with-plot-of-land-710

Obecnie istnieją standardy dotyczące następujących produktów: banany, bawełna, cukier trzcinowy, herbata, kakao, kawa, komosa ryżowa (quinoa), kwiaty cięte, miód, orzechy/ziarna oleiste, owoce i warzywa świeże, owoce suszone, piłki sportowe, przyprawy, rośliny ozdobne, ryż, soki, wino, złoto.

Standardy Fairtrade (ogólne jak i specyficzne dla poszczególnych produktów) opierają się na następujących kryteriach:

Cena minimalna Fairtrade (Fairtrade Minimal Price)

Premia na rzecz społeczności lokalnej (Fairtrade Premium)

Możliwość prefinansowania / kredyty

Odpowiednie warunki socjalne

Zrównoważony rozwój / standardy środowiskowe

Standardy Fairtrade ustala Komitet Standardów Fairtrade International, w skład którego wchodzą reprezentanci organizacji członkowskich, sieci producenckich przedsiębiorców oraz niezależni eksperci. Komitet prowadzi przy tym szerokie konsultacje z producentami, przedsiębiorcami, niezależnymi ekspertami, inspektorami dokonującymi certyfikacji itp. oraz przestrzega kodeksu dobrych praktyk ustanawiania standardów ISEAL Alliance.

Szczegółowe informacje i dokumenty dotyczące standardów Fairtrade znaleźć można na stronie www.fairtrade.net/standards.html

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone