Badania konsumenckie [infografika]

Rośnie rozpoznawalność znaku FAIRTARDE w Polsce. Według badań konsumenckich GlobeScan 2025 już ponad połowa Polek i Polaków widuje certyfikat Fairtrade na produktach.

Pobierz pełną wersję badań konsumenckich GlobeScan 2025 >

Najnowsze badania konsumenckie GlobeScan z 2025 r. potwierdziły, że znak FAIRTRADE rozpoznaje 56% badanych w Polsce. Spośród nich aż 80% deklaruje zaufanie bądź wysokie zaufanie do certyfikatu. Najwyższa rozpoznawalność (61%) była deklarowana w przedziale wiekowym 25–34 lata i wśród osób będących rodzicami (63%).

8 na 10 respondentów w Polsce, którzy widzieli znak Fairtrade, kupuje regularnie kilka lub jeden produkt z tym znakiem. Większość badanych poleciłoby innym produkty ze znakiem FAIRTRADE: 68% wskazań łącznie „bardzo prawdopodobne” i „prawdopodobne”. 62% respondentów w Polsce, którzy rozpoznają znak FAIRTRADE jest gotowych do kupowania produktów ze znakiem FAIRTRADE, pomimo wyższych kosztów życia.

Respondenci w Polsce, zwłaszcza w przedziale wiekowym 35–54 lata, mają bardzo pozytywną opinię na temat wpływu znaku FAIRTRADE na postrzeganie marki produktu z tym znakiem. Trzy czwarte badanych pozytywnie oceniłoby pojawienie się certyfikatu Fairtrade na produkcie, który zazwyczaj kupują.

Główne czynniki motywujące respondentów w Polsce do zakupu produktów ze znakami certyfikacji etycznej/ ekologicznej to: niezgoda na pracę dzieci, ograniczone stosowanie sztucznych środków ochrony roślin, środków chemicznych i produktów modyfikowanych genetycznie oraz niezgoda na pracę przymusową.

3-raport GlobeScan

O badaniach GlobeScan – metodologia

W 2025 roku GlobeScan przeprowadził badania konsumenckie na temat Fairtrade, które objęły respondentów z 13 krajów: Austria, Belgia, Brazylia, Hiszpania, Holandia, Kanada, Niemcy, Norwegia, Polska, Stany Zjednoczone, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.
Badania przy wykorzystaniu ankiety internetowej przeprowadzono na reprezentatywnej próbie populacji online dla każdego rynku, ważonej tak, aby odzwierciedlić strukturę populacji według płci, wieku i wykształcenia zgodnie z danymi z najnowszego dostępnego spisu ludności. Badania trwały od 11 lutego do 10 marca 2025 roku.

Wszystkie liczby w raporcie wyrażone są w procentach, chyba że zaznaczono inaczej. Ze względu na zaokrąglanie miejsc po przecinku suma liczb na wykresach może nie wynosić dokładnie 100%. 

Data publikacji: 9 czerwca 2025