Jesteśmy częścią Fairtrade!

Fairtrade Polska oficjalnie dołączył do międzynarodowej rodziny organizacji pozarządowych wspierających najpopularniejszy systemem etycznej certyfikacji – Fairtrade!

Inauguracja działalności Fairtrade Polska - przemawia Andrea Richert z Fairtrade International

Inauguracja działalności Fairtrade Polska – przemawia Andrea Richert z Fairtrade International

Inauguracja działalności Fairtrade Polska

Inauguracja działalności Fairtrade Polska

Uroczysta konferencja Fairtrade Polska odbyła się 8.10.2016 w godz. 12.30 – 15:30 podczas IX Międzynarodowych Targów Żywności Ekologicznej i Naturalnej NATURA FOOD oraz V Targów Ekologicznego Stylu Życia beECO na Międzynarodowych Targach Łódzkich, największego spotkania sektora żywności ekologiczne w Polsce (350 wystawców, 12 000 zwiedzających). Stoisko Fairtrade Polska (nr 77) oraz firm sprzedających produkty Fairtrade można zwiedzać jeszcze dzisiaj – 9.10.2016.

Wybór targów wynika z faktu, że system Fairtrade mocno stawia na ochronę środowiska, zakazuje stosowania GMO, wspiera rolników w walce ze skutkami zmian klimatu, zachęca do certyfikacji ekologicznej” – mówi Zbigniew Szalbot, członek zarządu Fairtrade Polska. – Obecnie ok. połowa produktów Fairtrade ma również certyfikat rolnictwa ekologicznego.

Dzięki obecności ekspertów uczestnicy konferencji dowiedzieli się, jak działa i rozwija się Fairtrade w skali globalnej (Andrea Richert, Fairtrade International), jak jest promowany w Austrii (Regina Dicken, Fairtrade Österreich) i Czechach (Hana Chorvathowa, Fairtrade Česko a Slovensko) oraz jaką ofertę współpracy z biznesem ma Fairtrade Polska (Tomasz Makowski, Fairtrade Polska).

Podczas konferencji przywitano też nowego licencjobiorcę – palarnię kawy Cafe Borówka, która oferuje w sprzedaży m.in. kawę Fairtrade o nazwie „Maybe Organic”.

Kawa Fairtrade Maybe Organic

Kawa Fairtrade Maybe Organic

Na koniec głos zabrał vice prezes Polskiej Akcji Humanitarnej – Grzegorz Gruca, który powiedział o przyczynach, dla których PAH jest jednym z założycieli Fundacji „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska oraz wzniósł toast za pomyślny rozwój rynku Fairtrade w Polsce.

Fairtrade zapewnia stabilne ceny, premie wspierające zrównoważony rozwój lokalnych społeczności, zakazuje pracy przymusowej, pracy dzieci oraz wszelkich form dyskryminacji. System Fairtrade obejmuje 1,5 miliona drobnych rolników i pracowników w krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii, produkujących kawę, herbatę, cukier trzcinowy, kakao, owoce tropikalne, bawełnę i in. produkty, dostępne w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach świata. Na świecie jest ponad 30 tys. różnych certyfikowanych produktów Fairtrade.

Produkty z certyfikatem Fairtrade, takie jak kawa, herbata, czekolada a nawet wina i tekstylia są w Polsce obecne m.in. w supermarketach i sklepach z żywnością ekologiczną, zaś kawę Fairtrade można kupić w ponad 1400 punktach Stop Cafe na stacjach PKN Orlen.

„Obecnie sprzedaż kawy ze znakiem Fairtrade to 70% sprzedaży wszystkich produktów Fairtrade w Polsce” – mówi Zbigniew Szalbot. – „Nasze najbliższe plany to wsparcie firm z branży bananowej, tak by owoce te ze znakiem Fairtrade pojawiły się w regularnej sprzedaży w 2017 roku. Oznaczałoby to zapewnienie lepszych warunków pracy i zarobku dla tysięcy rolników i pracowników tej branży w krajach Południa. Coraz większe jest też zainteresowanie przedsiębiorców wprowadzaniem tekstyliów z bawełny Fairtrade oraz nowych marek czekolady”.

Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska jest ogólnopolską organizacją, której początki to założona w 2009 roku nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu, utworzona m.in. przez Polską Akcję Humanitarną i Polską Zieloną Sieć. Fundacja jest obecnie organizacją pożytku publicznego.

Fairtrade Polska zajmuje się rozwojem rynku Fairtrade w naszym kraju. Wspiera marketing produktów z tym znakiem. Współpracuje z niezależną jednostką certyfikacyjną FLOCERT z Bonn, wspierając polskie firmy w zakresie certyfikacji Fairtrade. Jako wyłączny przedstawiciel Fairtrade International w Polsce pomaga polskim firmom w kwestiach dotyczących umów licencyjnych na użycie znaku Fairtrade.

Fairtrade Polska prowadzi również działania rzecznicze, np. ws. Zrównoważonych Zamówień Publicznych, wspiera kampanię Make Fruit Fair (Kupuj Odpowiedzialnie Owoce) oraz zajmuje się podnoszeniem świadomości konsumentów i edukacją globalną m.in. przez kampanię Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu (wraz z Polskim Stowarzyszeniem Sprawiedliwego Handlu).

Adrian Browiec - właściciel palarni kawy Cafe Borówka

Adrian Browiec – właściciel palarni kawy Cafe Borówka

Dofinansowano ze środków Unii Europejskiej w ramach międzynarodowego projektu „Social & Solidarity Economy as Development Approach for Sustainability (SSEDAS) in EYD 2015 and beyond”. Za treść odpowiada Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska, a wyrażone poglądy niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.

Data publikacji: 9 października 2016