Łódzcy gimnazjaliści na tropie Sprawiedliwego Handlu

W dniach 15–19 listopada 2010 r. uczniowie łódzkiego gimnazjum nr 27 odwiedzili popularne kawiarnie i restauracje w Łodzi, aby przekonać się, czy są tam dostępne produkty Sprawiedliwego Handlu.  

Uczniowie, podzieleni na małe grupy, odwiedzili 14 losowo wybranych lokali, cieszących się największą popularnością w Łodzi. W każdym miejscu zadali podstawowe pytania odnośnie takich produktów jak kawa, herbata, czy czekolada. Mieli również ze sobą list do dyrekcji, który wyjaśnia zasady Sprawiedliwego Handlu i korzyści płynące z wprowadzenia do oferty takich produktów. 
 
Nie jest specjalnym zaskoczeniem, że łódzkim kawiarniom, czy restauracjom daleko do standardów lokali w Europie Zachodniej, gdzie idea Sprawiedliwego Handlu stała się ostatnio bardzo popularna. Aż 93% łódzkich lokali odwiedzonych przez gimnazjalistów nie posiada w swojej ofercie produktów z certyfikatem Fairtrade. Bardziej zaskakujący wydaje się jednak fakt, iż w czasach, gdy firmy chwalą się najwyższą jakością obsługi i gotowością do spełnienia każdego kaprysu klienta, pracownicy w 43% lokali wykazali całkowity brak zainteresowania tematem Sprawiedliwego Handlu. 64% z nich nie znało odpowiedzi na pytanie czym jest Sprawiedliwy Handel lub nie chciało na nie odpowiedzieć, a w dwóch miejscach (Pijalnia Czekolady E. Wedel w Manufakturze oraz kawiarnia Cykada) obsługa wyraźnie odmówiła udzielenia odpowiedzi na temat serwowanych produktów*.
 
Uczniowie biorący udział w badaniu wyznali również, iż pracownicy niektórych restauracji i kawiarni okazali się wyjątkowo nieuprzejmi, a w trzech przypadkach odmówili zostawienia listu do zwierzchników.
 
„Wydaje się to wyjątkowo zastanawiające. Uczniowie, jako potencjalni klienci, dostarczyli cennej wiedzy pracownikom lokali na temat nowego, ale szybko rozwijającego się trendu konsumenckiego” – mówi Marta Roskowińska, jedna z organizatorek akcji. „Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w 2010 r. 76% konsumentów, którzy wzięli w nim udział, zadeklarowało, iż sprawdza skład i kraj pochodzenia produktu. Najwidoczniej jednak łódzkie lokale nie są zainteresowane rozwojem i wykorzystaniem okazji, jakie stwarza rynek” – dodaje Roskowińska.
 
Jednym z pozytywnych rezultatów przeprowadzonego badania było potwierdzenie, iż sieć restauracji Green Way to obecnie jedyne popularne lokale w Łodzi oferujące produkty Sprawiedliwego Handlu. Oprócz tego dowiedzieliśmy się też, iż kawiarnia Cafe Foto 102 oferuje kawę posiadającą certyfikat UTZ, a Coffee Heaven ma w ofercie kawę z certyfikatem Rainforest Alliance. Oba certyfikaty zakładają przestrzeganie praw pracowników i ochronę środowiska naturalnego w procesie produkcji.
 
W obliczu wyżej przedstawionych wyników wydawać by się mogło, iż świadomi konsumenci nie mają czego szukać w łódzkich lokalach. Jednakże to właśnie w konsumentach tkwi potencjał do zmiany tej sytuacji. Jeśli wierzysz w słuszność idei Sprawiedliwego Handlu, powiedz o tym personelowi w swojej ulubionej restauracji bądź kawiarni. Dzięki Twojemu zaangażowaniu produkty Sprawiedliweggo Handlu na stałe zagoszczą w łódzkich lokalach. 
 
Ośrodek Ekologiczny ŹródłaAkcja „Ekipa Fair Trade” to jedno z wydarzeń organizowanych przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, który w ubiegłym roku odbywał się w dniach 15–21 listopada 2010 r. 
 
Sprawiedliwy Handel to zorganizowany ruch społeczny, który wykorzystuje podejście rynkowe aby poprawiać sytuację mieszkańców krajów rozwijających się oraz promować zrównoważony rozwój. Główne założenia Sprawiedliwego Handlu to oferowanie lepszych warunków handlowych oraz ochrona praw nieuprzywilejowanych producentów i pracowników z krajów Globalnego Południa. Poza korzystną ceną, producenci otrzymują od partnerów handlowych wsparcie, aby móc prowadzić swoją działalność w sposób zrównoważony, bezpieczny dla ludzi i środowiska, oraz rozwijać swoją społeczność na zasadach demokratycznych. 
 
Więcej informacji odnośnie edukacji globalnej można znaleźć na stronie: eduglob.zrodla.org/teg.
Data publikacji: 21 marca 2011