Rynek Fairtrade w polsce w 2019 roku

W 2019 roku sprzedaż hurtowa produktów Fairtrade przekroczyła 293 miliony złotych, co stanowi 3-krotny wzrost porównaniu do 2018 – wynika z najnowszego raportu Fairtrade Polska.

Kakao podbija rynek, wartość sprzedaży kawy rośnie

Jeszcze w 2016 roku kawa stanowiła ponad 80% wartości hurtowej produktów Fairtrade sprzedanych na polskim rynku. W kolejnych latach wartość sprzedaży kawy rosła, osiągając 64 miliony złotych w roku 2019. Głównym kanałem sprzedaży kawy od lat pozostają punkty gastronomiczne Stop Cafe na stacjach PKN ORLEN. Rośnie jednak cały rynek produktów Fairtrade, dlatego udział kawy w całości sprzedaży w 2019 roku kształtował się na poziomie 22%.
Bardzo interesująco wygląda natomiast zmiana rozkładu udziału poszczególnych kategorii produktowych na rynku. Kakao wyprzedziło kawę, stając się nowym liderem na rynku produktów Fairtrade. Stało się tak głównie za sprawą bardzo dynamicznego wzrostu sprzedaży produktów z kakao Fairtrade, których oferta znacząco się poszerzyła, generując w 2019 roku aż 73% sprzedaży hurtowej o wartości 214 milionów złotych.


Główną przyczyną zmian jest rozwój elastycznego modelu pozyskiwania surowców FSI (Fairtrade Sourced Ingredient). Umożliwia on używanie do wytwarzania produktów złożonych – na przykład czekolady – jednego lub więcej certyfikowanych surowców Fairtrade (ale nie wszystkich; firma nie musi na przykład używać w produkcie trudno dostępnej wanilii z certyfikatem Fairtrade). Model FSI wywindował sprzedaż wyrobów z kakao ze znakiem FAIRTRADE w Polsce i na świecie, dając realne wsparcie producentom tego surowca.

Więcej informacji na temat rynku produktów Fairtrade i działań Fundacji „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska w 2019 roku znajdziecie Państwo w naszym najnowszym raporcie:

Raport Fairtrade Polska 2019

Fairtrade Polska 2019 in review (ENG)

Data publikacji: 11 maja 2020