Sprawiedliwy Handel podbija Europę – konferencja

29 listopada w Warszawie rozpoczyna się międzynarodowa konferencja nt. rozwoju Sprawiedliwego Handlu w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. W wydarzeniu  bierze udział ponad 80 przedstawicieli organizacji pozarządowych z Polski, Czech, Niemiec, Rumunii, Słowacji, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Węgier. Wśród uczestników są także przedstawiciele  biznesu. Potwierdzeniem coraz większego zainteresowania polskiego rynku Sprawiedliwym Handlem jest m.in. wprowadzenie z początkiem grudnia 2010 r. produktów Sprawiedliwego Handlu do sieci hipermarketów Tesco.

W konferencji „Rozwój Sprawiedliwego Handlu w Europie Środkowej i Wschodniej”, organizowanej przez Koalicję Sprawiedliwego Handlu oraz Fairtrade Labelling Organizations International, wezmą udział przedstawiciele kilkunastu organizacji promujących Sprawiedliwy Handel w naszej części Europy. Pomysły na skuteczny rozwój idei Sprawiedliwego Handlu zaprezentują członkowie organizacji z Wielkiej Brytanii, Szwecji i Niemiec — krajów, w których Sprawiedliwy Handel jest powszechnie znany wśród obywateli.
 
Ruch Sprawiedliwego Handlu jest formą pomocy rozwojowej realizowanej na rzecz lokalnych społeczności drobnych wytwórców i pracowników najemnych z krajów rozwijających się. W ramach Sprawiedliwego Handlu prowadzona jest certyfikacja produktów w systemie Fairtrade. Do standardów należą długoterminowe kontrakty zapewniając przedpłaty na plony, zapłata wyższych od rynkowych gwarantowanych cen minimalnych oraz premii socjalnych na rozwój lokalnych społeczności.
 
Logo znaku certyfikacyjnego FairtradeSprzedaż produktów z certyfikatem Fairtrade stale rośnie. W 2009 r. wyniosła 3,4 mld euro, o 15% więcej w stosunku do roku poprzedniego. Połowa konsumentów w krajach zachodnich rozpoznaje znak Fairtrade. Jednocześnie w takich krajach jak Polska, Czechy, Słowacja, Rumunia czy Węgry rodzi się coraz więcej inicjatyw promujących tę ideę. Produkty certyfikowane Fairtrade są również coraz częściej dostępne na polskim rynku, chociaż wciąż niewielu dużych detalistów zdecydowało się na wprowadzenie ich do asortymentu. Do tej pory produkty Sprawiedliwego Handlu dostępne były w sieciach delikatesów takich jak Alma, Bomi oraz Piotr i Paweł, sklepach internetowych, a także specjalistycznych sklepach z żywnością ekologiczną.
 
Z początkiem grudnia do grona sprzedawców produktów Sprawiedliwego Handlu w Polsce dołącza sieć hipermarketów Tesco. W 51 największych sklepach tej sieci będzie można znaleźć kawy, herbaty oraz słodycze takich organizacji Sprawiedliwego Handlu jak Oxfam, Traidcraft czy El Puente.