Produkty Fairtrade coraz popularniejsze

W zaledwie 5 lat wartość sprzedaży produktów Fairtrade w Polsce wzrosła ponad 20-krotnie. Sprawdź nasz najnowszy raport za 2020 rok.

8 maja 2021 przypada Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu. Czekolada, kawa, bawełniane ubrania, banany – za produkcją każdej z tych rzeczy stoją konkretni ludzie. Na ich zarobki i jakość życia wpływ mają codzienne wybory konsumentów.

Zarobki rolnika w dużej mierze zależą od wahań cen surowców na światowym rynku, sytuacji gospodarczej w regionie, a także warunków atmosferycznych, które to wskutek zmian klimatycznych stają się coraz bardziej nieprzewidywalne. W praktyce rolnik często zmuszony jest sprzedawać swoje plony poniżej kosztów produkcji. Wskutek tego nie jest w stanie się utrzymać czy zapewnić sobie i swojej rodzinie odpowiedniego wykształcenia ani opieki lekarskiej. Fairtrade powstał po to, by to zmienić. W centrum stawia interesy drobnych rolników z krajów Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii. Fairtrade oferuje rolnikom instrumenty finansowe pozwalające uzyskać uczciwą i stabilną cenę skupu plonów, dba o przestrzeganie praw człowieka i praw pracowniczych, a także ułatwia rolnikom gospodarkę rolną realizowaną z dbałością o środowisko naturalne.

Rynek Fairtrade w Polsce

Produkty powstałe w odpowiedzialny sposób są dostępne na sklepowych półkach także w Polsce. Można je poznać dzięki znakowi Fairtrade. Kupując je, konsumenci wspierają marginalizowanych rolników i wysyłają jasny komunikat, że zależy im na etycznym pochodzeniu produktów. Mowa o kawie, czekoladzie, owocach egzotycznych czy tekstyliach z bawełny. W 2020 roku sprzedaż hurtowa netto produktów Fairtrade wzrosła o 84% względem poprzedniego roku, osiągając wartość 541 mln zł! Wyroby czekoladowe stanowią ponad 80% ogólnej wartości sprzedaży produktów ze znakiem FAIRTRADE. Na drugim miejscu plasuje się kawa, z 14% udziałem.

Źródło: Raport Fairtrade Polska 2020

W zaledwie 5 lat wartość sprzedaży produktów Fairtrade w Polsce wzrosła ponad 20-krotnie. Klienci mają do wyboru produkty spożywcze, ubrania i kosmetyki ze znakiem FAIRTRADE. Cieszy też fakt, że już nie muszą ich zbytnio szukać. Produkty są dostępne w wiodących sieciach handlowych, sklepach internetowych czy punktach gastronomicznych na stacjach benzynowych

– mówi Tomasz Makowski, Key Account Manager w Fairtrade Polska.

Firmy, które decydują się na dystrybucję produktów Fairtrade, nie tylko poszerzają ofertę handlową, ale także dają sygnał swoim klientom, że dołączają do grona firm dbających o swoje łańcuchy dostaw oraz o zrównoważony rozwój

– dodaje Makowski.

Więcej informacji w najnowszym Raporcie Fairtrade Polska.

Sposób na odpowiedzialny łańcuch dostaw

Certyfikacja Fairtrade jest rozwiązaniem dla firm, które poważnie traktują założenia zrównoważonego rozwoju i którym zależy na tworzeniu odpowiedzialnych relacji handlowych z partnerami z krajów rozwijających się. To nowoczesne podejście do polityki CSR-owej będzie przedmiotem dyskusji na konferencji „Fairtrade – sposób na odpowiedzialny łańcuch dostaw Twojej firmy”, wieńczącej Miesiąc Fairtrade. 11 maja od godz. 13:00, eksperci z Fairtrade Polska wraz z prof. Jerzym Hausnerem pochylą się nad praktycznym wymiarem ekonomii wartości. Konferencja dedykowana jest wszystkim przedstawicielom biznesu – producentom, przetwórcom, sprzedawcom hurtowym i detalicznym, zarówno zainteresowanych certyfikatem Fairtrade, jak i tych już będących w systemie. Udział w konferencji jest bezpłatny, zapisy trwają pod adresem https://webinarium.clickmeeting.com/592982127/register.

Data publikacji: 6 maja 2021