Jak działa Fairtrade?
Fairtrade to prosty sposób na poprawę życia ludzi, którzy produkują rzeczy, po które tak chętnie sięgamy. Fairtrade to sprawiedliwość w relacjach handlowych.
Sprawiedliwość dla producentów
Drobni rolnicy i pracownicy należą do najbardziej marginalizowanych grup w globalnym systemie handlowym. W Fairtrade stanowią centralny punkt wszystkich naszych działań. Jednym z elementów, który wyróżnia Fairtrade na tle innych systemów certyfikacji, jest fakt, że producenci mają równe prawo głosu w kwestii działania systemu i biorą udział w podejmowaniu decyzji.
Dla rolników i pracowników Fairtrade to:
- Cena, która ma pokrywać średnie koszty zrównoważonej produkcji i stanowi bardzo ważne zabezpieczenie w przypadku spadku cen na rynku
- Premia Fairtrade — dodatkowe środki wypłacane oprócz ceny skupu plonów, które są inwestowane w wybrane przez rolników i pracowników projekty biznesowe i podnoszące jakość życia lokalnych społeczności
- Godziwe warunki pracy, bez dyskryminacji, pracy przymusowej i pracy dzieci
- Dostęp do zaliczek przed zbiorami
- Możliwość lepszego planowania dzięki poprawie bezpieczeństwa i wzmocnieniu relacji handlowych z kupcami
producenci Fairtrade mają głos
Producenci Fairtrade maja 50% głosów podczas Walnego Zgromadzenia organizacji. Dodatkowo rolnicy i pracownicy biorą aktywny udział w tworzeniu nowych standardów i zasad Fairtrade. Przedstawiciele trzech sieci producentów Fairtrade odgrywają istotną rolę w działaniach Zarządu Fairtrade International, dodatkowo wzmacniając reprezentację producentów w systemie.
Sprawiedliwość dla konsumentów
Konsumenci stanowią nieodzowną część Fairtrade. Za każdym razem gdy wybierasz produkt Fairtrade lub wspierasz naszą kampanię, pomagasz rolnikom i pracownikom przejmować większą kontrolę nad swoim życiem i inwestować w lepszą przyszłość.
Znak FAIRTRADE umieszczony na produkcie oznacza, że producenci i firmy spełnili rygorystyczne standardy społeczne, ekonomiczne i środowiskowe.
Badanie GlobeScan przeprowadzone w 2015 roku w 15 krajach wykazało, że średnio ponad 50% konsumentów rozpoznaje znak FAIRTRADE. Wśród nich aż 80% stwierdziło, że obecność znaku wpływa pozytywnie na odbiór produktu.

Rolniczka zrywająca herbatę. Spółdzielnia producentów herbaty Xuan En Yisheng, Chiny. Fot. © Philipp Benedikt
System Fairtrade
System Fairtrade tworzą następujące organizacje:
- Trzy regionalne sieci producentów, które reprezentują rolników i pracowników w Afryce i na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach
- Ponad 25 krajowych organizacji Fairtrade i organizacji marketingowych, które zajmują się marketingiem i promowaniem produktów Fairtrade w krajach konsumenckich
- Fairtrade International — parasolowa organizacja pozarządowa, która tworzy międzynarodowe standardy Fairtrade i koordynuje działanie systemu na całym świecie
- FLOCERT — główna niezależna jednostka certyfikująca Fairtrade, która prowadzi kontrole producentów i firm zajmujących się obrotem i przetwarzaniem produktów Fairtrade, sprawdzając, czy działają zgodnie ze standardami Fairtrade