Podsumowanie kampanii Miesiąc Fairtrade 2023

12 czerwca zakończył się tegoroczny Miesiąc Fairtrade. Zachęcamy do zapoznania się z podsumowaniem kampanii.

Celem kampanii Miesiąc Fairtrade jest promowanie idei Sprawiedliwego Handlu oraz systemu etycznej certyfikacji Fairtrade w Polsce. Miesiąc Fairtrade 2023 odbywał się w dniach od 12 maja do 12 czerwca pod hasłem „Dla ludzi, dla planety”. W ten sposób chcieliśmy podkreślić, że wybierając certyfikowane produkty, wspieramy społeczności rolnicze w krajach globalnego Południa oraz dbamy o środowisko naturalne.

Dowiedz się więcej, jak działa Fairtrade

Łącznie w trakcie trwania Miesiąca Fairtrade 2023 udało nam się dotrzeć do ponad 1,5 miliona użytkowników mediów społecznościowych. Naszą stronę internetową odwiedziło w tym czasie ponad 22 400 osób. Byliśmy obecni także w mediach i prasie, udzielając kilku wywiadów radiowych oraz publikując informacje prasowe na portalach branżowych oraz informacyjnych.

W naszych działaniach wspierały nas osoby prowadzące swoje profile w mediach społecznościowych o liczbie obserwujących na Instagramie od 40 do 60 tys. użytkowników. Dziękujemy za przygotowanie i opublikowanie materiałów na temat Miesiąca Fairtrade:

Konferencja online

Kampanię Miesiąc Fairtrade rozpoczęliśmy 12 maja – w przeddzień Światowego Dnia Sprawiedliwego Handlu. Zorganizowaliśmy konferencję online, na którą zarejestrowało się 67 osób. Podczas konferencji przedstawiliśmy najważniejsze punkty obchodów Miesiąca Fairtrade oraz zaprezentowaliśmy dane z rynku produktów Fairtrade w Polsce zawarte w najnowszym Raporcie Fairtrade Polska 2022. Podczas spotkania online przedstawiliśmy wstępne dane na temat rozpoznawalności znaku Fairtrade wśród polskich konsumentów (zobacz pełną wersję badań konsumenckich GlobeScan 2023). Omówiliśmy także ostatnie badania na temat wpływu Fairtrade na pracowników farm kwiatowych w Afryce Wschodniej. Na koniec odpowiadaliśmy na pytania uczestników konferencji.

Nagranie konferencji:

Kampania społeczna

W tym roku podczas Miesiąca Fairtrade skupialiśmy się głównie na problemie pracy dzieci oraz na tym, co każdy z nas może zrobić, by pomóc ograniczyć to przykre zjawisko. Plakaty promujące naszą kampanię społeczną „Do szkoły czy do pracy? Ty wybierasz” były eksponowane na 336 citylightach w 19 miastach w całej Polsce. Kampania była także realizowana w ponad 70 galeriach handlowych na ponad 494 ekranach. Łączny zasięg kampanii wyniósł blisko 4 miliony odbiorców, co przełożyło się na ok. 40 milionów kontaktów z nośnikami.

Statystyki z kampanii outdoorowej dostarczone przez firmę AMS:

Wspierały nas także miasta: Poznań, Gdańsk, Toruń, Jelenia Góra oraz wybrane uczelnie i szkoły w całym kraju. chcielibyśmy serdecznie podziękować za udostępnienie powierzchni i zawieszenie plakatów.

MF-outdoor-podsumowanie-www

MF-outdoor2-podsumowanie-www

Loteria Paragonowa

Ważnym punktem Miesiąca Fairtrade była Loteria Paragonowa, której celem było zwrócenie uwagi na dostępność produktów z certyfikatem Fairtrade w sklepach w Polsce, a także zachęcenie konsumentów do świadomego wybierania produktów pozyskiwanych zgodnie z zasadami Sprawiedliwego Handlu.

W loterii można było wygrać 10 ekspresów do kawy marki Tchibo wraz z zapasem różnych kaw z certyfikatem Fairtrade oraz 30 zestawów certyfikowanych produktów. Aby wziąć w niej udział, wystarczyło w czasie trwania akcji kupić dowolny produkt ze znakiem FAIRTRADE, a następnie zarejestrować paragon na stronie: fairtrade.org.pl/loteria. Na koniec należało zrobić zdjęcie paragonu wraz z opakowaniem produktu do weryfikacji w przypadku wygranej.

W Loterii Paragonowej Fairtrade otrzymaliśmy ponad 1200 zgłoszeń, spośród których zostało wylosowanych 40 zwycięzców.

Loteria była promowana w kanałach cyfrowych (media społecznościowe, kampanie e-mail, reklamy banerowe) oraz bezpośrednio w punktach sprzedaży, dzięki zaangażowaniu m.in takich firm jak Kaufland, Tchibo, Action oraz wielu innych naszych partnerów.

MF-kaufland-www-2

MF-Tchibo-www

Działania medialne

W trakcie Miesiąca Fairtrade wspólnie z naszymi partnerami publikowaliśmy w mediach informacje prasowe na temat Miesiąca Fairtrade oraz artykuły dotyczące samej kampanii oraz Raportu Fairtrade Polska i danych na temat premii Fairtrade wygenerowanej przez zakupy certyfikowanych produktów w Polsce. Z okazji Światowego Dnia Sprzeciwu Wobec Pracy Dzieci przygotowaliśmy również artykuł, w którym uświadamialiśmy na temat skali problemu pracy dzieci na świecie oraz omawialiśmy, jak system Fartrade stara się odpowiadać na to wyzwanie.

Lista wybranych publikacji:
1. Nie posyłajmy dzieci do pracy, tylko do szkoły
2. https://audycje.tokfm.pl/podcast/140016,-Ty-wybierasz-czyli-o-produktach-fairtrade-Swiatowy-Dzien-Sprawiedliwego-Handlu
3. https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/trendy-konsumenckie/jakie-produkty-z-certyfikatem-fairtrade-kupuja-polacy,119466.html
4. https://wiadomosci.onet.pl/kraj/przymusowa-praca-dzieci-oto-wklad-polakow-w-budowanie-sprawiedliwego-swiata/944j4qf
5. https://zielona.interia.pl/raporty/news-kawa-to-nie-tylko-pachnacy-napoj-z-kofeina-to-takze-ciezka-p,nId,6812817
6. https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/action-wlacza-sie-do-akcji-miesiac-fairtrade,223718.html
7. https://retailnet.pl/2023/05/15/action-na-sciezce-zrownowazonego-rozwoju-wlacza-sie-do-akcji-miesiac-fairtrade/
8. https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/rozpoczyna-sie-miesiac-fairtrade-loteria-paragonowa-dla-konsumentow,118963.html
9. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kaufland-fairtrade-loteria-nagrody

Działania edukacyjne

W ramach współpracy z Uniwersytetem WSB Merito (dawniej Wyższa Szkoła Bankowa) we Wrocławiu 13 maja przeprowadziliśmy zajęcia dla studentów studiów podyplomowych na kierunku Menedżer CSR. W zajęciach wzięli udział nasi eksperci, a także przedstawiciele firm mających w swojej ofercie certyfikowane produkty.

Dostarczyliśmy także materiały edukacyjne o Fairtrade (ulotki, komiksy, plakaty) do kilku szkół i uczelni w całej Polsce. Podczas prowadzonych zajęć oraz akcji specjalnych zorganizowanych przez nauczycieli z okazji Miesiąca Fairtrade uczniowie i studenci mogli poznać wartości Sprawiedliwego Handlu oraz dowiedzieć się więcej na temat warunków życia i pracy rolników z krajów globalnego Południa.

 

Chociaż Miesiąc Fairtrade 2023 już za nami, to nadal zachęcamy do podejmowania działań promujących Fairtrade oraz do zapoznawania się z informacjami na temat sytuacji rolników z krajów Globalnego Południa.

Zobacz nasze materiały edukacyjne i podejmij konkretne działanie

Data publikacji: 20 czerwca 2023